Minnescermonin



Vet att jag e sent ute. Att den var den 7 Juli, men jg har inte orkat skriva om det. Skulle troligen suttit och störtbölat medan jag  knappt dett vad jag skrev. För jobbigt psykiskt att gräva upp det igen.Men nu känner jag att jag kan vara så modig och göra ett försök utan att bryta ihop. Får se om det lyckas eller inte.


Den 7 Juli var den offentliga minnescermonin för Michael Jackson.

Sändningarna började klockan 16:00 på webben.
De jag följde var aftonbladet och expressen.
Då de bytte av efter halva tiden, och när det var slut där (eller de fortsatte på webben), men jag valde hellre tv:n framför datorskärmen. Hade hela dagen planerad redan. Filmen "american dream" och en top tio spelades in. De andra har jag ju redan på band. Dunt att ha dubbletter. Var att välja mellan dubbletter och att få "american dream", och då valde jag självklart filmen som jag faktiskt inte trodde existerade. Dvd:n gick varm, och barnen hämtades t o m tidigare för att jag inte skulle missa cermonin från start på tv. Tänkte att jag skulle be min familj hämta barnen, men jag trodde jag skulle klara av båda. En ganska grov felberäkning.



Klockan 19:00 slogs tv:n på och följet var försent, så man fick följa den även på tv:n. Över 10 bilar körde i ett lugnt led längst en tömd motorväg, och senare vägarna in mot Stample Center.



Folk stod längst vägkanterna och följde följet lungt förutom på vissa ställen där det mer eller mindre var dans och utkläda fans som stod bakom uppsatta stängsel. Kaoset som förväntades äga rum, ägde aldrig rum som polisen hade befarat.
Allvarligt talat så tror jag att många inte orkade ut genom dörren. Vet att flera fans som jag pratat med som verkligen avgudade han lika mycket som jag gör, inte klarade av att gå utanför dörren. De hade ingen lust att sitta och skrika ut sin sorg bland andra. Jag hade ingen lust att sitta bland en massa människor och skämma bort mig jag heller.
För det var precis vad jag gjorde, skämde ut mig, och skrämde upp barnen.

När bilarna väl åkt in till arenan, fick man följa folket utanför istället. Hur kändisarna gick uppför den röda mattan, plankaten där alla fans skrivit sina hälsningar, knäböjt, bet framföroch gråtit. Eller som kommentatorerna sa: de gjorde det som om det var något heligt. Men om det är så nära man kommer så gör man allt ut i fingerspetsen.

Efter mycket skitsnack från kommentatorerna (läs om det jag skrev innan HÄR), så började sändningen äntligen från arenan. Man fick en stund att hämta andan då man följt bilarnas färd med tårar. Se hur folk fyllde på arenan.



Allt på avstånd självklart så att man såg alla som om de vore myror. Kanske var bäst så?
Vem vill bli fotad i det här tillståndet? Inte jag iaf, och var därför glad att jag höll mig hemma. För precis såhär
tragisk såg jag ut i början, för att sen bli värre och värre.




Cermonin inleds av att Smokey Robinson kommer upp på scenen och läser upp
hälsningar från Diana Ross och Nelson Mandela.

"Michael was a giant and a legend in the music industry and we mourn with the millions of fans worldwide.
"We also mourn with his friends and his family for the loss of our dear friend who we will miss and memories of him cherish for a very long time."
~Nelson Mandelas~

"Michael wanted me to be there for his children and I will be there if they ever need me - I hope today brings closure for all those who loved him. I send my love and condolences to the Jackson family."

~Diana Ross~


 
Sen vart det en låång paus för något. Fråga mig inte vad. Men en evighet kändes det som.
Innan det satte igång igen.

Musiken satte igång och med det tårarna.
"Going to see the king" i gospel.

Soon and very soon
We are going to see the King
Soon and very soon
We are going to see the King

Soon and very soon
We are going to see the King
Hallelujah, Hallelujah
We are going to see the King

No more dying there
We are going to see the King
No more dying there
We are going to see the King

No more dying there
We are going to see the King
Hallelujah, Hallelujah
We are going to see the King



Att höra musiken och se kistan bäras in. Trodde jag hade upplevt själslig smärta innan, men herre gud. Jag trodde jag skulle dö. Skrek bokstavligen ut min sorg medan  tårarna strömmade ner för kinderna.
Han e verkligen död, var allt som strömmade genom mitt huvud. Det är ingen hemsk mardröm.



Familjepastorn Lucious Smith från Pasadena läser ett minnestal.
Som sen följs av ett väldigt vackert framträdande av Mariah  Carey som sjunger en utav mina favoritlåtar
"I'll be there". VIsst ibland darrade rösten till, men det hon sörjde också. Att hon ens lyckas få fram en ton e för mig ett mysterium. Jag kan knappt sjunga en mening i "we are the world" utan att börja gråta.



Det följdes av  ett tal från Queen Latifah, där hon berättade om Michael inverkan på de svarta, och hur han öppnade upp för dem. Samt dikten skriven av Maya Angelou.



"Han trodde på dig, och han fick dig att tro på dig själv.

Tack michael han var störst på jorden.

Han lätt mig tro att som afro amerikan kunde manresa rutn hela jorden.

Besöka andra platser. Alla er som idag är här för att vissa er respkt för honom. Som människa i första hand."

Sannare ord får man leta efter, för han fick mig verkligen att tro på mig själv. Fick mig att orka.

"Beloveds, now we know that we know nothing, now that our bright and shining star can slip away from our fingertips like a puff of summer wind.

Without notice, our dear love can escape our doting embrace. Sing our songs among the stars and walk our dances across the face of the moon.

In the instant that Michael is gone, we know nothing. No clocks can tell time. No oceans can rush our tides with the abrupt absence of our treasure.

Though we are many, each of us is achingly alone, piercingly alone.

Only when we confess our confusion can we remember that he was a gift to us and we did have him.

He came to us from the creator, trailing creativity in abundance.

Despite the anguish, his life was sheathed in mother love, family love, and survived and did more than that.

He thrived with passion and compassion, humor and style. We had him whether we know who he was or did not know, he was ours and we were his.

We had him, beautiful, delighting our eyes.

His hat, aslant over his brow, and took a pose on his toes for all of us.

And we laughed and stomped our feet for him.

We were enchanted with his passion because he held nothing. He gave us all he had been given.

Today in Tokyo, beneath the Eiffel Tower, in Ghana's Black Star Square.

In Johannesburg and Pittsburgh, in Birmingham, Alabama, and Birmingham, England

We are missing Michael.

But we do know we had him, and we are the world."




Lionel Richie sjunger låten "Jesus is love".



Berry Gordy, grundaren av Motown. Talar om  när Jacksom 5 hade en audition för dem.
Han var helt förundrad. Hur kunde ett litet barn sjunga med sådan känsla om kärlek och krossade hjärtan.
"Who's loving you"
 Nog sjöng han från hjärtat, alltid!

Detta följdes av Stevie Wonders "Never dreamed you'd leave in summer"



"This is a moment I wished I had never seen come. Michael, I loved you and I told you that many times, so I'm at peace with that."
~Stevie Wonder~



Under detta tal skrattade nog de flesta.
Även om både Kobe Bryant, och Magic Johnson talade så var det Magics tal jag och många fler minns.
Han tal om Kentucky Chickens, fick mig att skratta så att sorgen inte kändes så tung längre. Under denna stund fick det en att minnas den människa han var, en person med humor.

"Vi vet alla att ingen intog scenen som Michael Jackson. Men Michaek var också en sann humanist. Han gav lika mycket av scenen, som på  scenen. Michael och hans familj kom från en enkel bakgrund, och Michael brydde sig allt om de i nöd.

Av alla rekord han har skriven i Gunnes rekordbok, så är han den popstjärna som gett mest i donation. För han gav så mycket till så många, för så länge. Michael kommer alltid finnas hos oss."


.....för att efterföljas av detta tal:

"Jag träffade Jackie JAckson för 40 år sedan. Han hade säsongsbiljetter till lakes, likaså hans bror Marion. Jackie och jag blev vänner och jag blev bjuden till deras hem. Jag lärde känna hans bröder och systrar och hans otroliga mor och far. Vi älskade att leka med smällare och hade kul. Precis som du förlorade i softball till familjen Jackson, så gjorde jag också det. Vi hade en otrolig tid.Sen blev jag medbjuden på turneringen, av Jackie, med bröderna. Jag fick då se Michaels genalitet. Han var otrolig. Han hade inte bara bandet, bröderna i sin hand. Utan även publiken. Jag tror att Michael gjorde mig till en bättre basketspelare, när jag såg vilken otrolig enertainer har var på scen.

Från där ringde Michael en dag, och sa att han ville ha mig i video "remember the time".
Men jag var tvungen att dubbelchecka med Jackie för att vara säker på att det verkligen var Michael. För jag var livrädd att gå till hans hus, för han var min idol, han var allt.

Jag gick til hans hus och kocken frågade vad jag ville ha.
Jag sa grillad kyckling.
SÅ medan vi pratade om videon och vad han ville att jag skulel göra, kom kocken med min grillade kyckling.
MEn han bar ut en bunke kentucky chicken.

Jag blev galen.
Jag sa: "vänta Michael, äter du kentucky chicken?"
Det var min underbaraste dag! Det bästa som hätn mig.
Vi hade så roligt när vi satt där på golvet ätandes ur den där bunken med kentucky chicken.

Men det jag vill säga är det här.
Det här är en hyllning till hans liv, hans legend.
Jag vill tacka Michael för att han öppnade upp många dörrar för oss afro-amerikaner.
Att få vara med på dagsshower, late night shows...."

 

Jennifer Hudson framför "Will you be there", ännu en utav mina favoriter.

Detta följdes av det bästa talet under HELA cermonin.
AL SHARPTON!



"Folk kanske undrar varför hela världen är i en sådan chock och sorg?
Man måste förstå Michaels resa först.
För att förstå vad han betydde för oss alla.
Familjen Jackson, en mor och far med nio barn, som kom från en arbetsklass i Gary, Indiana.
De hade inget, utan en dröm.
Ingen trodde på den tiden att den sortens drömmar skulle kunna besannas.
Men du fortsatte att tro, och Michael lätt aldrig någon ta drömmen ifrån honom.

....och från ett litet barn, nu till slutet, slutade han aldrig att drömma.
Det var den drömmen som ändrade  kulturen över hela världen.
När Michael började var världen annorlunda,
men för att Michael fortsatte,
för att han inte accepterade gränser,
för att han vägrade låta folk bestämma hans gränser
- öppnade han upp hela världen.

I musikvärlden,
han satte på sig en handske och drog upp byxorna
och bröt ner färg gränserna(colour curtains).
Nu vissas våra videos, magasin har oss på omslag.
Det var Michael Jackson som förde svarta, vita, asiater och latinos tillsammans.

Det var Michael Jackson som fick oss att sjunga "we are the world" och mata de hungriga långt
före live-aid.

För att Michael Jackson fortsatte gå, han skapade en värld där männsikor som kände sig utanför blev sammankopplade med hans musik. Och det var det som fick barn från Japan, Ghana, Frakrike,Iowan, Pennsylvenien, blev bekväma med varandra.

Det var inte konstigt att se Oprah Winfres show, Tiger Woods golf.
De barnen växte upp som barn till tonåringar, bekväma som fan till Michael.
Till att vara bekväma att rösta på en svart president, i America.

Michael gjorde det, han fick oss att älska varandra, han lärde oss att stå tillsammans.
Det finns de som gillar att gräva upp skräp, men det är inte om det, utan om hans kärleksbudskap, som miljoner av oss ska föra vidare.

Ibland när du klättrar uppför branta berg, gör du dig illa.
Du skrapar upp ett är på knät, du skrapar upp hud.
Men fokusera inte på ärren utan på resan.
Michael kom till toppen.
Michael, slog ner sina kritiker.
han slog ut pesimismen.
Slogs han ner, reste han sig igen.
Varje gång han jämnades med marken, kom han tillbaka.
Michael slutade aldrig!
Michael slutade aldrig!
Michael slutade aldrig!

Jag vill säga till  Mrs Jackson och Mr jackson,
hans bröder och systrar,
tacka er för att ha gett oss någon som lärde oss kärlek, någon som lärde oss om hopp.
Vi vill tacka er, för det var eran dröm också.

Jag vill att hans tre barn ska veta.
Det var inget konstigt med er far,
utan det var det som han tvingades ta tag i som var konstigt.
Men han tog tag i det!

Han tog tag i det iaf, för oss.

Så vissa kom för att säga hejdå till Michael.
Jag kom för att säga tack!
Tack för att du aldrig slutade!
Tack för att du aldrig gav upp!
Tack för att du tog vår vision!
Tack för att du aldrig gav upp!
Tack för att du tog bort bariärren!
Tack för att du gav oss hopp!

Tack Michael!
Tack michael!
Tack Michael!"

Detta tal möttes av stående ovationer, och jag kan bara hålla med!
För han fick med allt den människa Michael var!
En humanist som kämpade och slogs.
Han blev smutskastad, men reste sig upp även det nu var i hjälp med droger.
Men han orkade ställa sig upp!
Han var en förebild för mänskligheten!



Jag ska inte ens kommentera han närmare.
Det var såå dåligt.
Tyckte han förtjänade större och bättre framträdande än så....
Så han får bara en bild, hans framträdadande förtjänar inte ens att höras.
Men han spelade låten "human nature".



Brooke Sheilds tal var väldigt rörande.
Inte bara det faktum, att hon var väldigt upprörd och ledsen.
Men det var ett väldigt fint tal.
Personligt!
Kunde jag bara hitta texten skulle jag göra det, men hittar den ingenstans.
Så otrolit vackert när hon gjorde en liknelse vid en blomma.
Michael var den ömtåliga blomman!



För mig ännu en favorit av hans låtar, och den framfördes av Jermaine som är nummer två av sångare i familjen. Han framförde Michael favoritlåt "Smile".
Så vackert!



Detta följdes sen av två tal om hans betydelse för de svarta.
Lägger in dem iaf någon vill titta, men de var så opersonliga att jag inte ens förstod vad de hade där att göra. Men de var som sagt en del av ceremonin, så då måste de läggas upp också.



Ja först ut så Martn Luther kings Jr:s dotter Bernice och Martin den tredje.



Sen det värsta talet genom allt.
Kallt, opersonligt och...nä usch bara illa.

Men efter två mindre bra tal, måste något riktigt bra komma.
Nu Usher.



Tårarna började om möjligt rina ännu mer här.
Man såg redan innan att han kämpade med tårarna. Och värre under sångens gång blev det.
Men förstår han. Michael för honom var väldigt viktigt, att dessutom få sjunga dessa ord.
De var så sanna, och tt behöva stå där inför miljoner och sjunga dessa ord när ens förebild och idol gått bort.
Som om hans framträdande inte redan var jobbigt att se, så blev det ännu värre när han gick fram till kistan.
Och knäbörjde framför Mrs Jackson.
Tyckte det räckte med att jag redan satt och hulkade, skakade, skrekcoh inte hunde andas. Många gånger kunde jag inte se något för alla tårar. Nu blev det om omöjligt ännu värre....

"Born to amuse, to enspire, to delight.
Here one day, gone one night.
......Gone to soon"
~Gone to soon~



Bara bilden säger en del. Behöver inte ens säga mer.

Smokey Robinson kommer efter detta upp på scenen igen och berättar hur Michael blev hans lillebror genom åren.
Och presenterar i samma veva lillkillen  Shaheen Joforgholi som blev upptäckt i "Britains got talent", och efter det sjunger han låten "Who's lovin you". Vilken kille!



Behöver jag ens säga något? Vilken röst!
Synd bara att han aldrig fick uppträda med Michael som det var tänkt.
De hade säkert sjungit en fantastisk duett tillsammans.

Kenny Ortega håller tal om Michaels comback och vilken succe han skulle ha gjort.


 Följt av Michaels klart bästa låtar.
"We are the world" och "heal the world".
Hur ska jag kunna klara av att sjunga dem utan att börja gråta den 29:e?
Två underbara låtar musikaliskt, men också ordsmässigt.

Som inte dessa låtar fick en att bryta ut i storgråt igen när man lyckats samla sig.
Nej, efter det kommer Jermaines, Marlons och Paris tal.



Marlon speaks after Jermaine:

"I...us.

I....stand here try to find word for us to confurt, soulless.
Try to understand why the lord have taken our brother.

To return home after such a short visage here on Earth.Michael, When u left us, a part of u went with you.

And a part of you, will live forever.
Not within me, but also a part of you will live in all of us.

Michael, i will treasure them. The good times, the fun we had.

Singing, dancing, laughing.

I can remember when we used to come home from school, and we would grab a
quickbite to eat and we tried to watch the......(three studios?)

As much as it is possible for a mother, as it is time to go to the......, to the recordingstudio.


I also Michael, remember one time when i went in to the record store.

Där var en gammal man som tog bunter med cd's, och han gick och hämtade en till bunt.

Det var en äldre gentleman med kort afrohår, snedda tänder och kläderna var hemska.

Jag gick upp bakom honom och sa:

"Michael, what are you doing in this store?

Michael turned around and said:

"Marlon, how did you know it was me?"

I told him....

"Michael, your my brother. I can spoot you everywhere.

I kow you walk, your bodylanguage. And thoose shoes did not help."

Michael wear the same shoes where ever he went.


But i guess that was his wayof trying to experience for what we take for granted.

We would never, ever understand what he....not to be able to walk across the street, without a croud gather around him.

Being judged, raducuied, How much pain can one take?

Now maybe Michael they will leave you alone?
Michael, Michael was the voice of the angelalic. And he will continue being the voice of angel in heaven. Now to our creator. And waiting us, when our day comes to pass.

Michael i love you, and i will miss when we said our goodbye's.

I would hug you and say i love you.

And your responce was:

I love you more.

You know the lord have a purpose for everything.

And sometimes we just cant see it, or understand it.

But it will be clear to us when you reach that ultimate ultimate reward of being in his presence.

And Michael you are there, you are right there.


You have finished your work here on earth, and the lord have called for you to come home with him.

So i thank you Michael

I thank you for all your smiles that you placed in many peoples hearts.

And i thank you for everything that you have done, for others across the globe in lords name.

And i have one request Michael. One request

I would for you to give our brother, my twinbrother Brandon from me.

I love you Michael and i miss you."


Paris tog vid:
"I..I just wanted to say.....ever sense i was born...daddy have been the best father you can ever imagine.

And i just wanted to say i love you so much."




Nu kunde jag inte andas igen
Herre gud, inte nog med att Marlons tal fick en att skratta och mest gråta.
Sen kom Paris.
Titta sen på Blankets min i slutet när alla drar iväg. Tårarna som är på väg....
Stackaren kanske förstår trotts allt.
På ett sätt hade man hoppats att han var befriad från den vetskapen och smärtan det inger.



Märkte att man inte såg så bra, så kommer ett kortare filmklipp från Paris tal. Där Blanket syns bättre.

 

Men det var inte slut där.....
Nej kistan skulle ut också.
Kändes som om hela mitt hjärta sletts ut ur bröstkorgen på en.
Nej, ta inte bort min älskade Michael!



Avslutar detta med en bild på hans barn.

Mina tankar och känslor under cermonin mer direkt

Om jag överlevde cermonin?
Ja tydligen eftersom jag sitter här idag.
Men psykiskt, så mådde jag verkligen illa den dagen, panik, ångest.

Ville inte ta in det.
Det var bara ett dåligt skämt som det var när jag gick i högstadiet när han åkte in för hjärtstillestånd.
 Men den gången vart han bra.
Jag hoppades in i det sista att detta också var det.
Men när man såg kistan, bilarna på rad.
Kistan om kom inrullandes.
Då slog bomben ner.
Han ÄR verkligen död.

Nog hade jag gått hemma och gråtit konstant hemma.
Men att se kistan bäras/dras fram av hans bröder.
Känslan kan inte beskrivas.
Milt sagt kan man säga att det kändes som om något klämde till hjärtat ordentligt.
Luftrören kramades ihop och det blev svårt att andas.
Paniken kom med som ett paket med posten att min idol och gud e borta.

Jag skrek, grtt för allt jag var värd.
Mestadels såg jag inte så mycket för att alla tårar gjorde allt suddigt.
Men jag hörde och det var jobbigt nog.
Ibland satt jag apatiskt och gungade fram och tillbaka.
Ibland med skrik och gråt, ibland med tysta tårar längst kinderna.

Ungarna?
De satt på golvet och lekte lungt bredvid tv:n.
Ja iaf tills kistan kom in.
Från att innan ha tittat oroligt på en och frågat varför jag var ledsen.
Så bröt även de ut i panikskrik och tårar när jag helt tappade greppet om mig själv.
Lyckades samla mig ibland för att trösta dem, men de skrek mestadels tills deras pappa kom hem vid 22.

Dagen efter kändes det som om man kunde andas igen. Men dagarna kommer och går.
Ibland mår man dåligt, ibland bra.
Tack fِör att du bidrar med din åsikt till detta inlägg


MJ - fansblogg

Sv: Jag håller med dig. (:



Fin långt inlägg! En av de finaste minnescermonin jag vet, den ända också. :)

»»»»»»»» 2009-08-12 | 09:39:11 | http://mjackson.blogg.se/

»
»
»

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign påwww.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
PokerCasinoBonus