Det är väl ett tecken på att hon blir duktigare?
Så har jag valt att se det iaf, och det stämmer också. När hon började första klass och satt med sina första läsbok framför sig såg hon helt lost ut. Allt hon såg var en massa ord och bokstäver. Man såg verkligen hur hon kämpade, hon grät och visste inte riktigt HUR hon skulle knäcka läskoden. Hon kunde inte bokstäverna och då är det lite svårt att försöka läsa. Men nu efter några månader i skolan, sitter det där. Hon fick en lättare bok med bokstäver att lära sig och enkla ord att lära sig. Enklare meningar ska vi inte glömma. Första veckan var det: bara ord och fyra bokstäver. Och förra veckan var det fyra bokstäver till och 16 ord och 2 korta meningar i form av "Max är i ett hus" och "max är i en koja (koja följt av en bild på en koja).
Nu har hon fått hela 6 sidor, istället för endast 2! Det tyder på att hon lär sig mer och mer, och varje vecka får hon bra kommentarer av läraren i häftet som både hon och jag fyller i hur läxan går. Hon har fått en stjäna varje vecka hittills och hon behöver bara se orden som Max, moa, Mini, Isis (karaktärerna i läsboken), är, en, ett, i, på, du, jag, vi och säger dem utan att tveka. Hon har lärt sig dem. Idag tog läxan lite längre tid, men det berodde på att jag bad henne skriva ner orden hon haft i läxa veckorna innan, valde lite på måfå. Hon kunde de flesta orden. Men då ord med X kom in idag så vart det lite svårare. Hon visste inte hur hon skulle skriva sol längre, eller sax. Det låter trots allt som likadant i början och slutet av ordet sax. Det slutar nämligen med ljudningen s, och börjar med s. Men det är inget s i slutet bara. Kan vara förvirrande för vilket barn som helst.
Jag kanske kör lite hårdare med henne, då hon kan ljuda varenda bokstav i orden ur boken nu så brukar jag försöka be henne skriva alla ord efter att hon läst dem. Första dagarna får hon titta i boken och skriva av. Sen efter några dagar brukar jag låta henne försöka skriva utan att titta. Då har vissa ord fastnat. Idag fick jag höra. "Men mamma, jag ska lära mig att läsa, inte skriva!" Eh ja, men det underlättar om man hör, gör och ser för att underlätta inlärningen. Speciellt för barn med generell språkstörning, underlättar det med dessa. Så med tanke på att de ska skriva nu egentligen också, så är det en snålskjuts kan man säga när hon väl får komma in på det också. Men när hon väl kommer ditt, är hon redan en bit på vägen.
Som sagt, 6 sidor, och tvekade vid vissa ord. Men hon suger åt sig som en svamp av all ny kunskap. Man ser att hon verkligen VILL lära sig. På detta har de dessutom en engelska läxa, att lära sig fyra djur på engelska. Pig, horse, cow och Chicken. Pig och chicken sitter redan efter två dagar.
Nu har hon fått hela 6 sidor, istället för endast 2! Det tyder på att hon lär sig mer och mer, och varje vecka får hon bra kommentarer av läraren i häftet som både hon och jag fyller i hur läxan går. Hon har fått en stjäna varje vecka hittills och hon behöver bara se orden som Max, moa, Mini, Isis (karaktärerna i läsboken), är, en, ett, i, på, du, jag, vi och säger dem utan att tveka. Hon har lärt sig dem. Idag tog läxan lite längre tid, men det berodde på att jag bad henne skriva ner orden hon haft i läxa veckorna innan, valde lite på måfå. Hon kunde de flesta orden. Men då ord med X kom in idag så vart det lite svårare. Hon visste inte hur hon skulle skriva sol längre, eller sax. Det låter trots allt som likadant i början och slutet av ordet sax. Det slutar nämligen med ljudningen s, och börjar med s. Men det är inget s i slutet bara. Kan vara förvirrande för vilket barn som helst.
Jag kanske kör lite hårdare med henne, då hon kan ljuda varenda bokstav i orden ur boken nu så brukar jag försöka be henne skriva alla ord efter att hon läst dem. Första dagarna får hon titta i boken och skriva av. Sen efter några dagar brukar jag låta henne försöka skriva utan att titta. Då har vissa ord fastnat. Idag fick jag höra. "Men mamma, jag ska lära mig att läsa, inte skriva!" Eh ja, men det underlättar om man hör, gör och ser för att underlätta inlärningen. Speciellt för barn med generell språkstörning, underlättar det med dessa. Så med tanke på att de ska skriva nu egentligen också, så är det en snålskjuts kan man säga när hon väl får komma in på det också. Men när hon väl kommer ditt, är hon redan en bit på vägen.
Som sagt, 6 sidor, och tvekade vid vissa ord. Men hon suger åt sig som en svamp av all ny kunskap. Man ser att hon verkligen VILL lära sig. På detta har de dessutom en engelska läxa, att lära sig fyra djur på engelska. Pig, horse, cow och Chicken. Pig och chicken sitter redan efter två dagar.
Tack fِör att du bidrar med din åsikt till detta inlägg