Generell språkstörning
Men som med andra diagnoser, så är alla barn självklart inviduella. Andra har problem med motoriken, balans, koncentration och uthållighet utöver det. Dessutom är det inte så ovanligt att man oftast har en annan diagnos vid sidan om. Som ADHD eller dyselexi/dysalki.
Jag la redan märke till detta, när dottern var 4. Hon började ändå prata väldigt sent, hon var nästan 2 år. Och vi trodde det berodde på att hon varit sjuk så pass länge som hon var. Ville ge henne en ärlig chans, men när t o m dagisets inkallade talpedagog påstod att dotterns tal var bra. Så vart man lite fundersam. Man kanske bara var en hönsmamma? Men nej, det var jag inte. Hon hann bara börja i förskoleklassen och utredning påbörjades genast.
Utredningen vissade följande:
Att hon var väldigt duktit på pussel, konstaterade de då, men det visste vi ju redan. Det har hon alltid varit. La 150 bitars pussel som 4 åring redan. Som 5 åring 250 bitars. Letar just nu efter ett pussel med 500 bitar. Så att hon får lite att bita i. Med ett mer barnsligt motiv som passar henne. Det är svårare.
Men hon kunde inte se mönster eller varför vissa saker passade ihop. Hade svårt att ta instruktioner som var längre. "hitta de två bilder som passar ihop. Men på två olika rader." Gång på gång, pekade hon på bilder på samma rad, vilket man självklart inte skulle göra. Talet märktes och hon var inte blyg efter att ha fått lite frukt och pratade på.
Jag vet inte hur detta uppfattas av andra, men eftersom det är ett dolt "handikapp" som är lite av ett okänt begrepp i världen. Har du precis hört talas om dyskalkyli, eller inte ens vet vad det är? Ja, språkstörnig är ett ännu okändare begrepp. Och jag har precis upptäckt att det är svårt att hitta info. Många jag googlat på har fått kämpa i år med att få rätt stöd till sina barn, och det i sig är lite skrämmande. Ska jag behöva bråa och slåss med näbbar och klor för att hon ska få rätt hjälp??
Fastän jag redan fått så otroligt mycket från skolan, så kan de faktiskt bättre. De betalade en utredning som i sin tur ledde till en logoped, de föreslog fritids till dottern på särskilda anledning, de har skickat mig till SSE för att få råd där. MEN dottern kommer varje dag försent. Vi går 20 minuter innan lektionen börjar, och det tar 10 minuter att komma ditt. Men hon ska leka, det kliar, hon fick helt plötsligt ont i magen och vill hem...ja hon försöker verkligen dra ut på tiden. Hemma är det samma sak. Ska inte upp, ska inte äta, glömmer bort att klä på sig. Ska leka mitt i allt. Idag lackade jag ut totalt på hennes lärare. Hon påstod att jag lätt dottern köra över mig, och det var därför vi kom försent. Då har vi sagt hej och jag har frågat hur det gått (fått bra till svar bara), hur kan man veta något sådant när vi inte ens samtalat? Jag slängde ur mig att jag fått tips på hur jag ska gå tillväga för att få henne att gå till skolan och få henne att bli mer positiv till skolan. Vi var inne på dag 2 nu. Hennes svårigheter har gjort att hon lider av dålig självkänsla och hennes svårigheter att följa med gör det inte precis lätt att tycka det är kul att vara med. Hennes lösning för att få dottern att komma till skolan i tid? "Du får tvinga henne, dra henne till skolan". WHAT?? ja, det gör ju verkligen att hon blir mer positiv till skolan, NOT. Vi försöker lösa ett problem så att det inte blir ett större problem i framtiden, att dra ett skrikande barn till skolan är inte lätt lösning på det problemet då. Det kommer snarare göra att hon sätter sig med på tvären. Jag gick därifrån efter det, annars skulel jag väl ha lackat ur totalt och sagt nåt jag skulle ha fått be om ursäkt för sen. Hon är säkert en toppenlärare, men när det kommer till komplikationer och barn med speciella behov så är hon inte mycket att hänga i grannen tydligen. Men ska på ett samtal med henne den 20:e, så återstår att se vad hon säger.
Jag undrar ibland hur en del lärare tänker. Dom kan ha HUR mycket erfarenhet som helst men ändå så missar dom de grundläggande faktorerna. Jag kan inte förstå hur kunskapen kan brista så. Det handlar om att man fokuserar på det barnet INTE kan istället för att utgå från vad det kan. Det är helt fel sätt att arbeta. Om din flicka har en språkstörning så bör logoped var absolut sista alternativet att ta till. Istället bör man ta reda på vad flickan kan, fokusera på det och ta reda på vad som ligger till grund för språkstörningen. Mitt bästa tips är att du försöker komma i kontakt med en FMT-terapheut. (Funktionsinriktad musikterapi). Jag håller på och skriver min c-uppsats om just FMT och språkutveckling just nu. Det kan låta som "flumflum" men det fungerar verkligen. Kram på dig!